بررسی جایگاه افراد دارای معلولیت در سیاست‌های کنونی در سه حوزه‌

بررسی جایگاه افراد دارای معلولیت در سیاست‌های کنونی در سه حوزه‌ مدیریتی، حقوقی و فرهنگی

موضوع پژوهش: بررسی جایگاه افراد دارای معلولیت در سیاست‌های کنونی در سه حوزه‌ مدیریتی، حقوقی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ناظر: دکتر علی باغبانیان
مجری تحقیق: مریم افضلی
همکاران تحقیق: رضا صمدی کلی، فاطمه سیف اللهی، صدیقه علیمردانی موسی خدمتگزار خوشدل

مهارت های زندگی

اثربخشی آموزش مهارت مدیریت هیجان و مهارت تفکر خلاق

چکیده:

مهارت­ های زندگی نقش مهمی در زندگی فردی و اجتماعی دارند. سلامت روان تنها به معنای نبود بیماری روانی نیست، بلکه به معنای برخورداری از برخی مؤلفه­ های مثبت است. این مفهوم که بهزیستی روان­شناختی نامیده می­شود، در سال‌های اخیر مورد توجه بوده است. هدف این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش گروهی مهارت مدیریت هیجان و تفکر خلاق به شیوه گفت و گوی سقراطی بر بهزیستی روان­شناختی زنان متأهل بود. به این منظور از یک طرح شبه­آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون چندگروهی با گروه گواه و آزمون پیگیری سه ماهه­ استفاده شد. نمونه‌ی پژوهش، زنان متأهل منطقه 3 شهر تهران بودند که از طریق نمونه­گیری دردسترس، (از یکی از دبیرستان‌های منطقه 3 شهر تهران) 30 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه گواه) جایگزینی شدند. گروه­های آموزش در معرض مداخله­ی آموزشی قرار گرفتند. مقیاس­ مورد استفاده، فرم 18 گویه­ای بهزیستی روان­شناختی (ریف، 2002) بود. نتایج تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر حاکی از اثربخشی مداخله­ی آموزشی بود و آموزش مهارت مدیریت هیجان و مهارت تفکر خلاق موجب افزایش بهزیستی روان­شناختی شد. آزمون پیگیری سه ماهه نیز حاکی از ماندگاری نتایج بود.

واژه­ های کلیدی: مهارت مدیریت هیجان، مهارت تفکر خلاق، بهزیستی روان­شناختی، زنان متأهل، گفت و گوی سقراطی

خودکشی

روایی و پایایی مقیاس افکار مثبت و منفی در مورد خودکشی

چکیده:

نوجوانی یک دوره­ ی رشدی بسیار بحرانی محسوب می­شود و با مشکلات عمده ­ی سلامت روان همراه است که خودکشی یکی از شایع­ترین آن­ها است. بنابراین، ارزیابی دقیق افکار خودکشی ضروری است. هدف پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی  مقیاس افکار مثبت و منفی در مورد خودکشی(PANSI) بود. جامعه­ی پژوهش، دانش­آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستان مدارس ناحیه­ ی 2 شهر ری بود که 200 نفر از آن­ها(100 دختر و 100 پسر) به شیوه نمونه­ گیری دردسترس انتخاب شدند و به مقیاس افکار مثبت و منفی در مورد خودکشی (PANSI)  و مقیاس سلامت عمومی پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ ها از ضریب همبستگی پیرسون  و همسانی درونی با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که بار عاملی داده ­ها در حد مطلوبی قرار دارد. تحلیل داده­ ها براساس ضریب آلفای کرانباخ نیز نشان داد که پایایی برای کل آزمون 90/0، برای افکار مثبت 73/0 و برای افکار منفی 76/0 است که در سطح بالایی قرار دارد و آزمون از پایایی مناسبی برخوردار است.  نتایج ضریب همبستگی پیرسون نیز روایی واگرای این مقیاس را با مقیاس سلامت عمومی تأیید کرد.

کلیدواژه ­ها: روایی، پایایی ، مقیاس افکار مثبت و منفی در مورد خودکشی

دلبستگی به والدین

روایی، پایایی و ساختار عاملی فرم کوتاه مقیاس دلبستگی به والدین بزرگسال

چکیده: 

نظریه­ ی دلبستگی قدرت توجیه بسیاری از رفتارهای فردی و اجتماعی انسان را دارد. بنابراین مقیاس­ های زیادی در این زمینه ساخته شده است. یکی از مقیاس­ های ساخته شده، مقیاس دلبستگی به والدین بزرگسال (ASPA) است که شامل فرم دلبستگی به پدر و دلبستگی به مادر است و هر کدام شامل 5 مؤلفه هستند که عبارتند از: ایمن، دلبسته، والدگون، بیمناک و فاصله­ گیر. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی و روان­سنجی است و هدف تعیین روایی، پایایی و ساختارعاملی فرم کوتاه مقیاس مذکور بود. جامعه­ ی پژوهش، دختران نوجوان هستند که با روش نمونه­ گیری از نوع دردسترس، 200 نفر از بین آنان انتخاب شدند. بررسی مقادیر بارهای عاملی با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی، حاکی از آن بود که بارهای عاملی در حد رضایت­بخشی است. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که مدل بدست آمده، برازش خوبی با داده­ ها دارد و قابل تأیید است. مقیاس آلفای کرانباخ برای دلبستگی والدینی به پدر 88/0 و به مادر 78/0 بدست آمد و مقیاس پایایی مرکب برای همه ­ی ضرایب بزرگتر از 7/0 بدست آمد. پایایی اشتراکی داده­ ها نیز برای همه­ ی ضرایب بزرگتر از 5/0 بدست آمد که همه­ ی این نتایج حاکی از پایایی مطلوب مقیاس است. روایی همگرا با استفاده از روایی سازه (CR) و میانگین واریانس استخراجی نیز مطلوب بدست آمد. همچنین آزمون فورنل و لارکر روایی واگرای بالای مقیاس را تأیید نمود. نتایج حاکی از آن است که مقیاس از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و قابلیت کاربرد برای اهداف بالینی و پژوهشی را دارد.

کلیدواژه ­ها: روایی، پایایی، تحلیل عاملی، مقیاس دلبستگی به والدین بزرگسال

 

روانشناسی خانواده

هویت سالم: شناسایی مولفه ها و شاخص های موثر در شکل گیری

چکیده:

هویت سالم بر سلامت خانواده و شخصیت زنان در جامعه اثرگذار است. شناخت شاخص‌ها و عوامل موثر در شکل گیری هویت سالم، سبب تمرکز توجه بر آنها و همچنین تلاش برای گسترش و ایجاد آن مولفه ها در افراد میگردد. از آنجایی که زنان به عنوان یکی از مهمترین افراد نهاد خانواده می‌باشند و در تربیت جامعه‌ی سالم تاثیر بسزایی دارند در پژوهش حاضر به شناسایی مولفه‌ها و شاخص‌های اثرگذار در شکل‌گیری هویت سالم زنان پرداخته‌ شده است. روش پژوهشی مطالعه‌ی حاضر به شیوه‌ی مروری-کتابخانه‌ای است که در برخی منابع از آن به توصیفی-تحلیلی نام می‌برند. نهایتا عوامل موثر در شکل گیری هویت سالم زنان در ذیل این مولفه‌ها نام برده شده است. در زیرمجموعه‌ی مولفه‌های رفتاری که بر هویت سالم تاثیرگذار است میتوان عزت نفس، اعتماد به نفس، خویشتن‌داری، احترام متقابل و تایید دیگران را بشمار آورد. در مولفه‌های اجتماعی می‌توان انتخاب شغل مناسب، واقع نگری اجتماعی و تدوین حقوق اجتماعی مرتبط را به شمار آورد. در مولفه های فرهنگی نیز، اثر خانواده، گروه دوستان و گروه همسالان مشهود است. مهاجرت، شاغل بودن، کمبود درآمد و استقلال اقتصادی نیز از مولفه‌های اقتصادی هستند که بر شکل‌گیری هویت سالم زنان اثرگذار است.

کاسپارف

سلامت معنوی اشتغال عامل ایجابی

چکیده:

افراد در زندگی روزمره­ی خود، تنش­ها و فشارهای روانی زیادی تجربه می­کنند که می­تواند ناشی از عوامل مختلف باشند. مقابله صحیح و کارآمد با آن­ها مستلزم این است که فرد  به منابعی مجهز باشد. معنویت یکی از این منابع است. افراد با اتکا به معنویت، از چشم­انداز گسترده­تری برخوردار می­شوند که موجب می­شود به راحتی ناامید نشوند، خود را به منبع عظیمی از قدرت یعنی خداوند متصل بدانند و احساس توانمندی کنند. وقتی افراد از سلامت معنوی برخوردارند، با خود، دیگران، جهان و خداوند، ارتباط بهتری دارند و بخشنده­تر و بخشاینده­تر می­شوند. میزان پذیرش و گشودگی به تجربه در آن­ها افزایش می­یابد و  در جهت شکوفایی استعدادها و توانمندی­های خویش قدم بر می­دارند. سلامت معنوی متأثر از عوامل گوناگون مانند اشتغال است. اشتغال، زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می­دهد. به ویژه مسأله اشتغال زنان همواره بحث­برانگیز بوده است. بیشتر مطالعات حاکی از این هستند که  پیامدهای مثبت اشتغال برای زنان بیشتر از پیامدهای منفی آن است. در این مطالعه، پیامدهای اشتغال برای سلامت معنوی زنان مورد بررسی قرار گرفت.